Enten
udvikles samfundet, eller også afvikles samfundet!
Det eneste man kan være sikker på er
at alt ikke bliver ved det gode gamle!
Heldigvis er der konstruktive
udviklingsmuligheder langt ude i horisonten!
Som situationen er nu har man indset,
at vi fortsat er totalt afhængige af industrisamfundet, men man har også
indset, at vi er ved at blive overhalet. Vi kan lappe og optimere som vi gør
nu, for at udskyde den uafvendelige nedgang, men det er under alle
omstændigheder kun et spørgsmål om en stakket frist!
Før krisen var der megen tale om
”informationssamfund”, ”vidensamfund” og senest ”ide-samfund”, men de senere år
har vist, at det at få vækst på basis af kreativitet ikke er så simpelt som man
havde formodet.
Danmark er det land i Europa som er
mest kreativt, men det viser sig desværre helt konkret, at det, på de nuværende
betingelser, vanskeligt lader sig gøre at omsætte kreativiteten til
arbejdspladser og skatteindtægter.
Som strukturerne er nu, er det nemlig
ikke kun arbejdspladser og firmaer som flytter til andre lande, de nye
processer og nye ideer flyttes også ud. Så snart et nyt produkt, som er
udviklet på basis af dansk know-how og en ny ide er færdigudviklet, ser
firmaerne sig naturligvis om efter de bedste og billigste produktionssteder,
der som oftest findes i udlandet. Danmark står så tilbage uden at få overskud
på basis af sin know-how og iderigdom!
Vejen til fremgang for Danmark er uden
tvivl at udnytte det teknologiske og udviklingsmæssige forspring vi fortsat er
i besiddelse af, men for at det kan lade sig gøre, mangler der nogle afgørende
ændringer hvad angår udnyttelsen af know-how og nye ideer.
Det er altid vanskeligt at forklare og
sandsynliggøre noget nyt. Langt lettere er det, såfremt man kan tage
udgangspunkt i noget som allerede findes, og som allerede har vist sig at være
en bragende succes!
Som det fremgår nedenfor, er den
struktur, som kan lede til samfundsmæssig fremgang på basis af vor kreativitet,
allerede ved at blive etableret i form af de super succesfulde
App-markedspladser. Det der mangler at blive forstået er, at App-markedsplads
strukturen kan videreudvikles, så den kan bruges til udveksling af alle former
for kreativitet.
App-markedspladserne er de første
konkrete, men fortsat rudimentære, eksempler på markedsmæssig Ide-udveksling.
Set fra dagens fysiske-vare
udvekslings standpunkt, fremstår App-markedspladserne blot som en butik man
køber en vare i.
Det er det også, men grunden til den
bragende succes App-markedspladserne har, er at de tillige er meget mere end
det!
For at forstå det unikke ved
App-markedspladserne er man nødt til at tænke tilbage på hvorledes situationen
var for programudviklere, før App-markedspladserne dukkede op.
Lige siden PCens fødsel har
situationen for programudviklere været den, at nogle ganske få programmer
opnåede stor markedsmæssig udbredelse. Dette gav et enormt afkast, som så blev
brugt til at befæste og monopolisere firmaets position og til at udvide
programsortimentet helt på de store firmaers præmisser. Vi taler her om især IBM,
Microsoft, Oracle med flere - indenfor mere specialiserede områder.
For over 90 % af de kreative
programudviklere var der ingen andre muligheder end at lægge deres programmer
ud til gratis afbenyttelse. Derefter kunne de håbe på at de enten kunne tjene penge
på reklamer, eller, når programmet havde opnået en større udbredelse, kunne de
lave mere avancerede versioner som folk var villige til at betale for. Sådanne
betalinger var dog i småpenge afdelingen, sammenlignet med hvad IBM, Microsoft
o.s.v. kunne tillade sig at tage for et program. Udbredelsen af internettet og
de bedre og bedre søgemaskiner hjalp lidt på situationen, men det helt store
gennembrud for små programudviklere / små nystartede ide baserede firmaer, er i
de sidste år kommet gennem etableringen af App-markedspladser.
EDB programmer / apps er ”ikke-fysisk
knowhow” bygget op omkring en ide! Har man penge nok og er ideen tilstrækkelig
banebrydende, kan et patentbureau udforme en patentansøgning som påstår at
produktet kan opfattes som en fysisk vare, som dermed er patenterbar. Det gør
de store firmaer i vid udstrækning, hvorpå de bruger patentet til at hævde
deres dominans. Almindelige dødelige har sjældent penge til at gennemføre en
sådan patentbeskyttelse i flere verdensdele, og desuden er der utallige eksempler på, at det ikke
nytter noget, såfremt et af de store og kapitalstærke firmaer ønsker at blokere
patentet. Patenter løber kun i 17 år + spidsfindige forlængelser, og i megen af
den tid vil et stort firma, der ikke ønsker at respektere patentet, kunne føre
en økonomisk udmarvende retssag som ”tager livet af” den lille patentindehaver.
Den fremgangsmåde er en etableret og accepteret praksis!
Med introduktionen af
App-markedspladser er hele problematikken vendt på hovedet. Nu er det ikke de
store der sætter markedet for programmer, men derimod de små nye som tvinger de
store til at åbne deres platforme og levere billige ydelser.
Da mobiltelefonien udviklede sig hen
imod trådløst internet, troede teleselskaberne at det nu var deres tur til at
sidde tungt på service og indholdsmarkedet, herunder også levering af de
programmer som skulle få det hele til at fungere. Virkeligheden blev en helt
anden, hvor det ikke er muligt at holde andre ude fra markedet, men derimod et
spørgsmål om, på sin App-markedsplads, sin platform, at kunne tilbyde så mange
og så gode Apps / programmer som mulig. Kreativiteten får dermed lov til at
blomstre til glæde for programudviklerne, individet og for samfundet.
Det der er nyt og unikt ved
App-markedspladserne er, at der er indført faste regler for platformene samt
køb og salg af programmer – Apps.
Det firma der ejer App-markedspladsen
står for de økonomiske transaktioner og sørger også for at faste regler
overholdes. Nok så vigtigt er alle programmer samlet på nogle få platform med
klare specifikationer. Hvor
programudviklerne før var på ”herrens mark” hvad angik såvel markedsføring som
betaling og beskyttelse, varetages disse funktioner nu i det store og hele af
App-markedspladsen, således at programudviklerne kan koncentrere sig om det de
er specielt gode til – nye ideer – og programudvikling.
Strukturen er som vist nedenfor, hvor
”Idea Originator” svarer til programudvikleren / programudviklerne i et firma.
”Clearing Center” svarer til App-markedspladsen som kan have lettere
forskellige funktioner og betingelser, og ”Idea Consumer” er den der køber
ideen / programmet.
Når jeg i andre sammenhænge har kaldt
Apps-markedspladserne for blot at være primitive forløbere for et ægte marked
for ideer, er det fordi App-markedspladserne fordre en færdigudviklet
funktionalitet – en fungerende programvare – som kan sælges direkte.
På App-markedspladserne lader det sig
ikke gøre, på sikker vis, at udveksle rene ideer, som så af andre kan udvikles
til et fungerende produkt! Dette umuliggør det ægte ide-markeds dynamiske
udveksling af ideer, som gennem flere led, og af flere person eller teams lader
sig udvikle og måske forgrener sig til forskellige formål, som den oprindelige
ide-ophavsmand slet ikke havde kunnet forestille sig!
Hvor ”Ide-ophavsmanden” let kan
beskrives som den eller de personer som første gang registrerer en ide, kræver
det meget mere plads at beskrive hvilke tekniske og juridiske elementer som en
velfungerende ”Clearing Central” skal indeholde. Sådanne ”Indre betingelser”
hvad angår Clearing funktionen kan og vil givetvis udvikle sig og ændres over
tid. Tænk bare på hvilket enormt felt de økonomiske og juridiske regler omkring
varetransaktioner for fysiske vare udgør i dag! Tilsvarende, men dog helt
anderledes, strukturer vil også udfolde sig når Idesamfundet er kommet ”op at
køre”!
Det helt centrale er at ideophavsmænd får et procentuelt udbytte af ideens fremtidige afkast
men kun NÅR OG HVIS der bliver et afkast!
Det helt centrale er at ideophavsmænd får et procentuelt udbytte af ideens fremtidige afkast
men kun NÅR OG HVIS der bliver et afkast!
Alle der modtager Ideen fra ”Clearing
Centralen” er ”Ide-Forbrugere”, såfremt de blot bruger, fremstiller og sælger
(fysiske eller ikke-fysiske) produkter på basis af den pågældende
ide/udvikling.
Såfremt modtagere af ideen/ide
videreudviklingen, selv bidrager med yderligere kreativitet/ide, og sender
dette tilbage til ”Clearing Centralen”, er de, efter deres bidrag er blevet
accepteret som værende nyt, ”Ide Videreudviklere”!
Den helt afgørende forskel på det
nuværende patent og ophavsretssystem og Idesamfunds strukturen er, at medens
patenter er monopoler der kan forhindre tredjepart i at videreudvikle ideer og
produkter, giver Idesamfunds strukturen mulighed for at alle ide- og
produktudvikler, forudsat de, når deres videreudviklede produkter sælges betaler
procentuel royalty til den oprindelige ideophavsmand og eventuelle andre
ideudviklere, som den nye produktudvikling er baseret på!
For at forstå forskellen på industrisamfundet
og idesamfundet må man forstå den samfundsmæssige helhed.
Når alt (i samfundet og videnskaberne)
går som forventet, er forståelse af helheden utrolig uinteressant, alle er
grundlæggende enige på det overordnede plan, og der sker utroligt få forandringer
på det niveau, men når samfundet ikke udvikler sig som forventet, og
videnskaberne ikke tilfredsstiller deres egne teoretiske forudsætninger, men i
stedet forsøger sig med spekulative ad hoc forklaringer, bliver ”helheden”
pludselig uhyre interessant og vigtig.
For at forstå baggrunden for og
perspektiverne ved et ægte marked for ideer, er det derfor givtigt at læse
”Idesamfundet”.
Et ægte marked for ideer lader sig
ikke umiddelbart indføre på det samfundsmæssige niveau som er totalt domineret af den fysiske vareudvekslings strukturer, hvor det ikke er muligt at sikre ideen. Derimod vil Ide-markedet
uden problemer kunne revolutionere ide udveksling og nye initiativer i grupper af firmaer eller i større organisationer, der internt kan sikre ideudvekslings strukturen, hvorved firmaer og organisationer bliver lige så dynamiske og kreative
som små nystartede firmaer er kendt for at være.
En sådan fase af fremvæksten af ide udvekslings strukturen svarer historisk til kapitalismens fremvækst i feudalsamfundene, i form af de handels baserede renæssance bystater i Italien, eller den sene middelalders Hansesteders dynamiske dominans i vort eget middelalder-agrarsamfunds udvikling.
Er man primært interesseret i at forstå hvorledes en sådan Idesamfunds struktur fungerer, kan man nøjes med at gå til afsnit 6 i ”Idesamfundet, og læse om de strukturelle forudsætninger som må opfyldes.
En sådan fase af fremvæksten af ide udvekslings strukturen svarer historisk til kapitalismens fremvækst i feudalsamfundene, i form af de handels baserede renæssance bystater i Italien, eller den sene middelalders Hansesteders dynamiske dominans i vort eget middelalder-agrarsamfunds udvikling.
Er man primært interesseret i at forstå hvorledes en sådan Idesamfunds struktur fungerer, kan man nøjes med at gå til afsnit 6 i ”Idesamfundet, og læse om de strukturelle forudsætninger som må opfyldes.
Markedsmæssig udveksling af ikke
fysiske frembringelser har potentiale til at blive et lige så grundlæggende og
dynamisk element som det fysiske varemarked er i dag.
Det ”Idesamfundet” sandsynliggør er, at vi ved
en aktiv indsats for udviklingen af ide-markedet, vil kunne dreje vor nuværende situation,
så fremtidens muligheder for os og vore børn bliver lige så eksplosiv positive
som da Stavnsbåndet blev ophævet og det kapitalistiske produktions og vare
marked fik mulighed for at fortrængte feudalsamfundet.
Det var den meget fremsynede C.D.F.
Reventlow, og hans venner A.P. Bernstorff og Christian Colbiørnsen som den gang
så skriften på væggen og styrede os udenom blodig
revolution og kaos, hvilket historisk har ført til at Danmark indtil for nylig
var et dynamisk foregangsland.
Noget
tilsvarende vil være muligt fremover – er det dig der bliver en af den nye
udviklings foregangsmænd?!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar